Ezen felül a személygépkocsi-állomány 7,8 millió, azaz családonként átlagosan 2-3 robogóval és 1 autóval számolhatunk (a személygépkocsi-állomány a teljes lakosságra vetítve nagyjából akkora, mint Magyarországon, azaz 10 főre jut 3 autó).

Érdekes adalék, hogy a robogó-állomány 2011-ben érte el a csúcsot, több mint 15,2 millió darabbal, és azóta látványos csökkenés tapasztalható.

Míg a robogók száma száma 1,5 millióval apadt az elmúlt 6 évben, addig a személygépkocsik száma ugyan ezen idő alatt 800 ezerrel nőtt.

Tehát átlagban két robogót egy autó váltott ki az utakon. Mindez nyilván csak fokozza a forgalmi dugókat az amúgy elképesztően fejlett közúthálózattal rendelkező országban.

A személygépkocsira történő áttérés azonban még gyerekcipőben jár Japánhoz vagy Dél-Koreához képest, ahol a motorkerékpárok kisebbségben vannak az utakon.

A világban jó pár afrikai országot leszámítva az Irán-Kína-Indonézia háromszög az, ahol minden országban meghaladja a motorkerékpár-állomány a személyautók számát.

Habár Tajvanon is jelentős fejlesztések zajlottak a közösségi közlekedési szektorban, Japánnal vagy különösen Dél-Koreával ellentétben itt még nem indult meg a közlekedők célzott átterelése a közösségi közlekedés járműveire (metró, vonat stb.) olyan eszközökkel, mint az úthálózat-fejlesztések visszafogása, vagy pl. egyszerűen a városi autópályák fizikai visszabontása (Szöulban vannak erre szép példák).

Karácsonyi Dávid

A tömeges robogózás életveszélyes mutatvány, az elmúlt két hétben magam is láttam több esést, balesetet...

A közlekedési balesetek száma évről évre növekszik (abszolút értékben és fajlagosan a teljes járműállományra, illetve csak a személygépkocsi állományra vetítve is). 2016-ban 400 000-en sérültek meg közlekedési balesetben, azaz a teljes tajvani lakosság 1,7%-a sérült meg csak ebben az egyetlen évben közlekedési balesetben, ebből 1600 fő volt a halálos áldozatok száma.

A romló statisztikákban persze a halálos kimenetelű balesetek száma szerencsére évről évre csökken, vélhetően azért is, mert egyre többen váltanak robogóról a jóval biztonságosabb személygépkocsira. A csúcsév 2006 volt (3100 halálos áldozat), amikor egy év alatt 16 halálos áldozat jutott minden 100.000. közlekedő járműre.

A közlekedési kihágások száma ugyanekkor látványosan csökken, az 1990-es években még évi átlagban 20 millió közlekedési szabálysértést követtek el - azaz egy év alatt átlagban majdnem minden Tajvanit megbüntettek egyszer a rendőrök - addig mára ez a szám évi 10 millió körül mozog (most már csak minden másodikat a nyugdíjastól a csecsemőig...). A kiszabott bírságok teljes összege 2002-ben érte el a csúcsot.