A meztelenség itt most metafora: egyrészt a namíbiai táj nyers szépségére, lecsupaszított szikláira, az idő fogságába merevedett formákra utal, melyek a kő keménységével mesélik el a vidék történeteit. Másrészt saját érzelmi állapotomra is. A felesleges sallangoktól letisztulva tértem innen haza
Döbbenetes élmény terepjárós tetősátorlakhelyünkről felnézni éjszaka, ahogy a zsiráfok fölöttünk, a csillagos ég alatt rágcsálják a leveleket. A namíbiai himba törzs szerint a zsiráf a föld és az ég közötti közvetítő, mert hosszú nyaka közelebb viszi őt az istenekhez.
Sok tucat országban jártam már a munkám miatt, mindenhol fényképeztem. Egy idő után elhittem, természetes, hogy nekem megadatik az állandó kaland. Ma is hiszek a Földgömb mottójában, a megismerés kalandjában, de kicsit túlzásba vittem az élmények hajszolását, és egy idő után kiégtem.
Amikor az ember évi 10-15 országban utazik, elfelejti igazán értékelni a helyzetét.
Megmosolyogtam a megvilágosító, „mindent megváltoztató utazást”, amit sokan Ázsia buddhista templomaihoz kötnek. Ám a namíbiai természetközelség, a két hónapos kiszakadás a civilizációból és Afrika nyers ereje mélyebb nyomot hagyott bennem, mint gondoltam volna. Hosszú idő volt letisztázni magamban mindezt. Ezalatt le is tettem a fényképezőgépet, és átértékeltem magamban a szakmám és a világ viszonyát.


Eltávolodás és ráeszmélés
Namíbia első látásra egy „rakás kő és homok”, nem különlegesen spirituális hely. Sőt, a fehér bőrű utazó a helyiek szemében egy két lábon járó pénztárca.
Az igazi felismerést nemcsak a táj hozza el, hanem a váratlan pillanatok és a természet szenvtelen közelsége. Főleg egy lakó-terepjáróból. Namíbia olyan, mintha egy David Attenborough-film elevenedne meg.


Népsűrűsége minden introvertált ember álma, mindössze 3,3 fő négyzetkilométerenként. Elmúlik az a gyomorforgató érzés, ami rátelepszik az emberre például a budapesti karácsonyi időszak után. De azért egy-két hét után valódi élmény összefutni valakivel…
Drónfotóimat főleg az autóban ülve készítem, mert délelőtt 10 körül kezd elviselhetetlen lenni a forróság. Ilyenkor a volánnál lehajtott fejjel, a távirányító fölé hajolva fotózom. Ha épp akkor halad el mellettünk valaki, kivétel nélkül rémülten fékez. Biztosan valami baj van. A sofőr rosszul van. Tudnak-e segíteni? Amikor elmagyarázzuk, mi történik, ölelések, megkönnyebbült mosoly. Némi beszélgetés, kalandjaink megosztása, útitipp-cserék, és mindenki indul tovább.
A lemeztelenedés első szintje, amikor az ember, mint egy kabátot, leveszi magáról a civilizációt, és otthagyja valahol porosodni a sivatagban. Influenszerekkel persze itt is találkozunk – főleg a közösségi média által felkapott helyeken.
Például egy párral, akik teljes fotóstúdiót cipelnek magukkal a Deadvlei homokhegyekkel körbevett ősi agyagmedencéjébe, mely Namíbia egyik legismertebb Instagram-fotótémája, és egyben táji jelképe is. Ilyenkor a gyomorforgató érzés egy kicsit visszajön.
Ráébredünk, hogy sosem tudunk elég messze kerülni a 8 milliárd embertől. De ez is hozzátartozik a kiszakadás élményéhez: a narancssárga dűnék között pózoló estélyi ruhás nő látványa szürreálisan hat, de segít megérteni, mitől akarunk távol kerülni.
A mesterséges póztól, amely elfedi a természet szépségét. Tájidegen jut eszembe elsőre, azután kijavítom életidegenre.


Elgondolkodom saját munkáimom is, van-e különbség. Csak a végtermék számít, maga a fénykép, a többi másodlagos? Vagy fontos, hogy valós mondanivalója legyen a munkáimnak? A hitelesség egyre jobban felértékelődik a közösségi média és a mesterséges intelligencia által túlszaturált valóságban.
Közel a természethez
Namíbiában az építészetben és a városok hangulatában is visszaköszön a német gyarmati múlt. Rendezett házak, tágas utcák, kevés autó a lakott területeken. Még Interspar is van, de jelentős oryx-, gazella- és egyéb vadhúskínálat egészíti ki az itthon is megszokottat.
A vadhúsipar jelentős szerepet játszik az ország gazdaságában és fenntartható fejlődési stratégiájában. A hatalmas szavannavidékek ideális környezetet biztosítanak erre – de kifejezetten a piacra termelő, főként fehér farmerek kezében lévő térségek. És ezek vannak többségben – a törzsi területek vadhúsa az önellátásra korlátozódik. Az sem véletlen, hogy az északi országrészt erős állategészségügyi kerítés szeli át Ny–K-i irányban, elválasztva a piacorientált, ellenőrzött és a „vad”, törzsi kezelésű szavannákat.

A privát területek vadászturizmusa már vagy húsz éve felfelé ível, de a természetvédelmi területek egy része közösségi tulajdont alkot. Itt a közösségé a vadgazdálkodásból, ökoturizmusból és vadászturizmusból származó bevételek jelentős része. A felsőoktatásban épp ezért is a vadgazdálkodás az egyik legnépszerűbb szak…
Lassan sétálva közeledik felénk egy fekete orrszarvú család, kíséretükben egy vadőr – ebben a rezervátumban minden családra jut egy. Elmeséli, hogy előző éjszaka kínai orvvadászok támadtak rájuk, akik nemcsak a helyi energetikai befektetési lehetőségeket keresik, a nap- és szélenergia-bizniszt, hanem az afrodiziákumnak számító tülköket is. Ám ő a helyi törvények szerint nem viselhet fegyvert, csak értesítheti a katonaságot, ami elüldözi az orvvadászokat – már ha elég erős az egység a kincsvadászokhoz képest. Jó hír, hogy az orrszarvútülök-piacot a mesterségesen előállított, hamis labortülkökkel nemrég sikerült megrendíteni… (A tülök szőr és orrváladék elegyéből keletkezik, ezt kiválóan lehet imitálni.)

Vad vidéken
Északnak vesszük az irányt, az angolai határ felé, az Epupa-vízeséshez, amelyet a Kunene-folyó táplál. Az alapvetően száraz (hiszen térítő menti fekvésű) Namíbia fontos vízforrásánál járunk, ökológiai és gazdasági szerepe is kiemelkedő: az öntözés és vízellátás kulcsfontosságú eleme. Az Epupa-vízesés emellett a himbák, egy helyi népcsoport szellemi központja is.
Útközben kiderül, hogy nem érdemes a vízesésig felmenni, mivel ez a rész már két éve száraz! Akaratlanul párhuzamot vonok az időnként csupasz Tisza- és Duna-meder meg a Kunene között, bár tisztában vagyok vele, hogy a valós ok itt az angolai folyószabályozás, a Ruacana-vízerőmű működtetése.
Már egy napja nem találkoztunk senkivel. A táj szépsége azonban kizökkent a szárazság, a vízhiány és a környezetváltozás körül forgó elmélkedésből. Egy magaslaton megállítom az autót, kiszállok, hogy készítsek néhány fotót. Ahogy a végtelen, egyenes földutat fényképezem, hirtelen észreveszek egy félmeztelen, sötétvörös bőrű lányt, aki a fák között áll.

Megdermedek. A száraz táj magányosságához hozzászokva az ilyen váratlan pillanatok szinte filmszerűen hatnak. A helyzet horrorfilmek és thrillerek jeleneteit idézi. Ahogy körbenézek, egyre több arcot látok a fák között. Félmeztelen férfiak, fiatalabb és idősebb nők állnak mozdulatlanul, némelyikük kezében bot vagy pálca. Mindannyian csendben figyelnek. A legközelebb a lány van. Az ijedség ellenére sem tudom nem észrevenni finom arcvonásait.

Egy pillanatra elmosolyodik. Lassan visszaindulok az autó felé, gond nélkül elérem. Amint biztonságban érzem magam, eszembe jut, hogy ezt meg kellene örökíteni. Felemelem a fényképezőgépet, és néhány képet készítek. Többen elmosolyodnak a kamera láttán.
Ha kíváncsi vagy a szerző történetének folyatatására, lapozz bele a Földgömb 2025/január–februári lapszámába!

Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek