A hercegovinai Mostarról sokféle képzettársításunk lehet: a balkáni kisváros képe, amely a 19–20. század fordulóján Csontváryt is megihlette, vagy ahol a közép-európai szemnek szokatlan kulturális sokszínűség fogadja a mai napig a modern kor utazóit. De eszünkbe juthat a Jugoszlávia földbomlását kísérő borzalmas háború is, és azok a képsorok, melyeken a város jelképének számító Öreg híd lerombolását láthatjuk. A híd – amely nyugat-európai anyagi, valamint tevékeny magyar közreműködéssel épült újjá – azóta is a különböző kulturális gyökerekkel rendelkezők békés egymás mellett élésének szimbóluma. De vajon így gondolják-e a háború alatt még egymás ellen harcoló mostariak is? A háború óta megjelenő és minden szinten érzékelhető szembenállás tapasztalata nem írja-e felül a békés egymás mellett élés elképzeléseit és a globalizált világ multikulturális voltába vetett hitet? Most nemcsak a jelenkori társadalmi törésvonalak történeti gyökereit, hanem ennek érzékelhető jelenségeit is megmutatjuk egy virtuális mostari séta során
Történeti színfalak
Bosznia-Hercegovina – mint ahogy neve is utal rá – történelmileg két részből áll. Az északi rész a hasonló nevű folyóról elnevezett tulajdonképpeni Bosznia, míg a déli a mai ország mintegy negyedét kitevő Hercegovina, amely a környék 15. századi urának titulusára utal.
Bosznia–Hercegovina mai területén a kora középkorban a nyelvi állapotokat a szlávok 6–7. században történő bevándorlása határozta meg, amely modern értelemben nem jelentett nyelvi egységet, de mégiscsak meghatározott valamilyen közös keretet. Az egyházszakadást követően, a kereszténység keleti és nyugati befolyási övezetének (Róma és Bizánc) határvidékévé vált. Ugyanakkor egyik vallási irányzatnak sem sikerült tartósan fölénybe kerülnie. Sőt, a 12. században e területen létrejött első államban később (13. sz.) megjelent egy harmadik keresztény irányzat, amelyből párhuzamosan a világi hatalom erősödésével a térség kulturális képét egyre inkább meghatározó boszniai egyház alakult ki. Visszaszorulásukban később a ferences rend jelenléte és támogatott tevékenysége is jelentős szerepet játszott.
A térség 15. századi oszmán meghódítása következtében a lakosság vallási összetételében arányeltolódás következett be. Mindezt a katolikusok északra vándorlása, az ortodox és iszlám vallásúak érkezése és a lakosság jelentős részének iszlámra történő áttérése magyarázza.
Eme áttérések leginkább a mezőgazdasági termelésre alkalmasabb nyugat-balkáni, mélyebben fekvő alföldi területeket, folyóvölgyeket, medencéket, illetve a stratégiailag fontos kereskedelmi és hadi utak menti térségeket érintették. Emellett az oszmán adminisztráció központi helyzetű településekbe történő beköltözése is szerepet játszott abban, hogy a muszlim településterület növekedésének szintén fontos földrajzi jellemzője volt, hogy sokkal magasabb arányban lakták a városokat, mint a keresztények.
Mostar fénykora
Mostar fontos stratégiai helyzetben, a Neretva észak–déli irányú völgyének kiszélesedésében, ún. kapuvárosként Hercegovina központi térségében fekszik. Alapításának idején, a Neretva két partján épült két vár és az itt található átkelő körül formálódott a korabeli városközpont. A központi funkciókkal rendelkező balkáni települések a kezdeti, dinamikus hódításokkal jellemezhető oszmán időszak első évtizedeiben vették föl azokat a keleties jegyeket, amelyeket többnyire ma is megfigyelhetünk.
A 16. századi Mostar első, ha nem az egyetlen igazi fénykora volt, amikor Hercegovina gazdasági centrumává nőtte ki magát.
Ez leginkább a Birodalom terjeszkedésével függött össze az itt állomásozó katonaságot kiszolgáló tevékenységek és a stratégiai helyzet együttes hatása következtében. A lakosság döntően muszlim vallású volt, jóllehet megfértek mellettük a korábban már a környéken lakó katolikusok is.
Az Oszmán Birodalom területszerző politikájának dinamizmusa a 17. századra megtorpant. Magyarország középső részéről történő kiűzésük Bosznia stratégiai jelentőségét is fölértékelte. A kiürített magyarországi területekről elmenekülő muszlim adminisztráció és lakosság többsége itt települt le a határőrizettel megbízott térségekbe. Az Oszmán Birodalomban az egyik alappillér volt a muszlim vallású csoportok helyzetbe hozása. Ennek ellenpontjaként a döntően vidéken, illetve a városok közelében élő nem muszlim lakosság közül a katolikusok nyelvi alapon, az ortodoxok pedig a görög vezetésű egyházszervezettől való önállósodással törekedtek kitölteni a 19. századi nacionalizmus korabeli kereteit.
Miközben a horvát és szerb nemzeti mozgalmak ekkor már komoly politikai törekvéseket fogalmaztak meg, a balkáni muszlimok között modern értelemben vett nemzeti egység nem figyelhető meg. Ez utóbbi fokozatosan alakult az Oszmán Birodalom Balkánról történő kiszorításával párhuzamosan. A csoporttudat a későbbiekben folyamatosan erősödött, mígnem az 1970-es évekre a titói Jugoszláviában a délszláv nyelvű muszlimokat önálló csoportnak ismerték el, és magukat bosnyáknak definiálhatták.
Kíváncsi rá, hogy hogyan változott Mostar az elmúlt évszázadban? Valóban multietnikus városnak tekinthető? Olvassa el a teljes cikket A Földgömb 2017/augusztusi lapszámában!
Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek